وبلاگ سایت حاجت

السلام ای دلبر صحرا نشین

وبلاگ سایت حاجت

السلام ای دلبر صحرا نشین

{pdf مطلب برای دانلود قرار داده شده است}

مقدّمه

قال رسولُ اللهِ (ع): «ما مِنْ مُؤْمِنٍ ذَکَراً أو اُنْثی؛ حُرّاً أو مَمْلُوکاً اِلّا وَ لِلّهِ عَلَیهِ حَقٌ واجِبٌ اَنْ یَتَعَلَّمَ مِنَ القُرْآنِ(1)».

ترجمه: هیچ زن و مرد مؤمنی نیست، چه آزاده و چه برده مگر اینکه خداوند بر او حقّ واجبی دارد که باید (به اندازه توانش) قرآن را بیاموزد.

قرائت قرآن بنابر آیه ی «و رَتِّلِ القُرْءَانَ تَرتیلاً (2)» باید به صورت ترتیل باشد. قرائت ترتیل نیز بنابر فرمایش امام علی (ع) قرائتی است که دارای دو ویژگی باشد: «1. بیانُ الحروف 2. حفظُ الوقوف»(3). بیانُ الحروف یعنی حروف به صورت صحیح(4) و آشکار بیان شوند و حفظُ الوقوف یعنی برای وقت نمودن جای مناسبی انتخاب شود.

برای تحقّق فرمایش امام علی (ع)، «علم تجوید» برای «بیانُ الحروف» و «علم وقف و ابتداء» برای «حفظُ الوقوف» تاسیس شده است تا با رعایت قوانین ذکر شده در این دو علم، قرائت ترتیل حاصل شود.

مباحث مربوط به روانخوانی قرآن کریم، صرفاً برای آموزش صحیح خوانی بوده و مقدّمه ای برای یادگیری علم تجوید می باشد و لذا برای رسیدن به قرائت ترتیل باید اوّل مرحله روانخوانی را بگذرانیم.

 من نیز تصمیم گرفتم یک دوره آموزش روخوانی و روانخوانی قرآن کریم را در این وبلاگ بگذارم. در این آموزش سعی خواهم کرد مطالبی را که در کلاس «تجوید و روانخوانی» و کتاب های مختلف بدست آورده ام به زبان ساده تر و حذف موارد غیر کاربری(5) در این زمینه قرار بدهم. لازم به ذکر است که مطالب را از کتب مختلفی جمع آوری کرده ام که عبارتند از:

  1. «تجوید و روانخوانی قرآن کریم»، تألیف: علی حبیبی/محمد رضا شهیدی.
  2. «راهنمای تدریس روخوانی قرآن کریم»، تألیف: علی حبیبی.
  3. «آموزش روخوانی قرآن کریم»، تألیف: علی حبیبی.
  4. و ...

چند نکته:

  1. در صورتی که هر گونه سؤال یا پیشنهادی داشتید می توانید در قسمت نظرات وبلاگ قرار دهید. اگر بلد بودم در اوّلین فرصت حتماً جواب خواهم داد.
  2. مطالب طی 12 درس بیان خواهند شد که پی دی اف هر درس برای دانلود قرار داده می شود و در آخر که درس ها تمام شد، یک جزوه شامل تمام دروس با فهرست و صفحه آرایی و... برای دانلود قرار داده می شود.
  3. با یاد گرفتن این قواعد و انجام تمارینی که در طی دروس خدمت شما عرض خواهد شد، شما به مهارت روخوانی دست پیدا خواهید کرد ولی برای دستیابی به مهارت روانخوانی، باید تمرین کرده و کمی پشتکار به خرج بدهید.
  4. ابتدای هر درس چند سوال مطرح می شود تا بدانید که در آن درس می خواهیم چه نکاتی را بیان کنیم تا با ذهنِ آماده تر، مطالب را راحت فرا بگیرید.
  5. از میان ویژگی ها و شیوه های نگارش مختلف قرآن، تنها به ویژگی ها و شیوه نگارش خط عثمان طه خواهیم پرداخت چرا که فراوانی بیشتری نسبت به خط های دیگر دارد.
  6. و در آخر اینکه ما را از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید.

[1] مستدرک الوسائل، ج1، ص287.

[2] مزّمّل، آیه 4.

[3] تفسیر صافی، ج1، ص45؛ بحار الانوار، ج67، ص323؛ النّشر فی القراءات العشر، ج1، ص209.

[4] صحیح از نظر تلفّظ.

[5] مثلاً در بعضی کُتُب درباره شیوه نگارش نسخه های مختلف قرآن صحبت می کند که آنها را نخواهم آورد و فقط ویژگی های خط «عثمان طه» را بدلیل شیوع بیشترش، بیان خواهم کرد.


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
وبلاگ سایت حاجت

وقتی امام عاشقان غائب است
اطاعت از خامنه ای واجب است

موضوع پیشنهادی ما «درد دل» است