وبلاگ سایت حاجت

السلام ای دلبر صحرا نشین

وبلاگ سایت حاجت

السلام ای دلبر صحرا نشین

از صلوات، در روایات به عنوان «برترین اعمال» یاد شده، چنانکه خوارزمی در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیغمبر (ص) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو کرد و فرمود: « ای یاران، من دیشب عموی خود حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابیطالب را در خواب دیدم. از ایشان پرسیدم: فدایتان شوم، کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما ، آب دادن تشنگان و دوستی علی بن ابیطالب (ع) » منبع : منهج الصادقین، ص361

از رسول خدا (ص) روایت شده که حق تعالی می فرماید: «هر بنده ای که برای تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بودمنبع : جامع الاخبار، فصل 28، ص 68

ابوبصیر گوید: شنیدم از حضرت امام صادق‌ (ع) که فرمود : پاداش صلوات بر محمّد و آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم بین نماز ظهر و عصر معادل پاداش هفتاد رکعت نماز است . (اصول کافی)

نقل شده است که زنی دختری داشت و آن دختر وفات نمود . مادرش او را در خواب دید که به عذاب الیم و عقاب عظیم گرفتار است، آن مادر با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و ناله و زاری آغاز نموده چند روز بر حال فرزند خود اشک می‌بارید و می‌نالید تا آنکه بار دیگر ، آن دختر را در خواب دید در حالی که خوش دل و شادمان و در روضه فردوس خرامان بود. به او گفت: ای دختر! آن چه حال بود که دیدم و این چه صورت است که مشاهده می‌کنم ؟ جواب داد : ای مادر ! به جهت گناهان خود در عذاب بودم چنانکه دیدی . و در این روزها عزیزی از کنار مقبره ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل گورستان بخشید و حق تعالی به برکت آن صلوات عذاب از اهل قبرستان برداشت . (شرح صلوات اردکانی)

نقل شده است که کاتبی را بعد از وفات در خواب دیدند. از او پرسیدند که حق تعالی با تو چه کرد؟ جواب داد که گناهان مرا با صلواتی که بر نام پیغمبر (ص) نوشته بودم سنجیدند، ثواب صلوات زیاده آمد و مرا بخشیدند . (کتاب شرح و فضائل صلوات)

...


فهوم و کیفیت صلوات

در آیه 56 سوره احزاب آمده است که «خدا و فرشتگان بر پیامبرش درود و صلوات می فرستند.» اکنون این پرسش مطرح می شود که مفهوم صلوات خدا و فرشتگان چیست و کیفیت صلوات بر پیامبر (ص) چگونه است. براساس روایاتی که شیعه و سنی به طور گسترده، به نقل آن پرداخته اند، کیفیت صلوات بر آن حضرت به دست می آید. ابوحمزه ثمالی از کعب بن عجره حدیث می کند، آنگاه که آیه صلوات بر پیامبر نازل شد، گفتیم: یا رسول ا... ما می دانیم که چگونه بر شما سلام دهیم اما کیفیت صلوات بر شما چگونه است. حضرت فرمودند که بگویید: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی آل ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی آل ابراهیم انک حمید مجید.» منبع : تفسیر منهج الصادقین، ج 7، ص 335/ سنن ابن ماجه ج1، ص 293

برجستگی «آل پیامبر» در این حدیث و حضور قطعی ایشان در کنار پیامبر (ص) به هنگام درود بر آن حضرت نشان از رفعت مقام آنان و حضور دائمی عترت در کنار سنت پیامبر (ص) دارد. در اهمیت این حضور باید گفت، پیامبر صلواتی را که شامل آل و خاندان آن حضرت نباشد نکوهش کرده و از آن به صلوات «ابتر و ناقص» یاد کرده است. به عنوان مثال، ابن حجر هیثمی که از بزرگان اهل سنت است، روایت کرده که پیغمبر فرمود: «بر من درود ناتمام نفرستید.» گفتند: درود ناتمام چیست؟ فرمود: «اینکه بگویید اللهم صل علی محمد ناقص است پس بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد منبع : تفسیر، 7 نمونه، ج 17، ص 319

در تفسیر «الدر المنثور، سیوطی هجده حدیث از پیامبر نقل شده که بر اساس آن «آل محمد» را به هنگام صلوات باید ذکر کرد. منبع : تفسیرالمیزان، ج 16، ص 517

در روایتی دیگر، قبولی نماز مشروط به صلوات بر پیامبر و خاندان او معرفی شده و آمده است: «هر کس نماز بگزارد و در آن بر من و اهل بیتم صلوات نفرستد، نمازش قبول نیست ». منبع : الصواعق المحرقه، ص 147-146

اهمیت صلوات

صلوات شعار رسمی مسلمانان است که هر صبح و شام بارها در بهترین عبادت خویش (نماز) آن را تکرار می کنند. صلوات پیوسته خداوند و فرشتگان بر پیامبر و امر تأکیدی به مؤمنان بر تداوم صلوات بر ایشان را تسلیم بودن در برابر فرمانهای پیامبر (ص) جلوه دیگری از این اهمیت است. «یاایها الذین ءامنوا صلوا علیه و سلموا تسیماً» در روایتی از امام صادق (ع) آمده است که ابوبصیر سؤال کرد: منظور از صلات بر پیامبر(صلوات الله علیه) را فهمیده ایم، اما معنی تسلیم بر او چیست؟ امام فرمود: «منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.»منبع:تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ج 7، ص 579

از صلوات، در روایات به عنوان «برترین اعمال» یاد شده، چنانکه خوارزمی در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیغمبر (ص) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو کرد و فرمود: « ای یاران، من دیشب عموی خود حمزة بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابیطالب را در خواب دیدم. از ایشان پرسیدم: فدایتان شوم، کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما ، آب دادن تشنگان و دوستی علی بن ابیطالب (ع) » منبع : منهج الصادقین، ص361

در کتابهای شیعه و سنی نقل شده است ، که اگر بنده ای در روز قیامت بیاید با جمیع حسناتِ اهل دنیا و با آن صلوات نباشد آن حسنات را بر او برمی‌گردانند . (شرح صلوات اردکانی)

در روایتی دیگر که اهمیت صلوات را نشان می دهد، از امام صادق (ع) به نقل از پیامبر(ص) می فرمایند: «هر که نزد او نام من آورده شود و او صلوات بر من نفرستد، حق تعالی او را از بهشت دور گرداند.» منبع : اصول کافی، کلینی، ج 2، ص 395

البته چنین عقوبت سنگینی از آن کسی است که عمداً و از روی دشمنی با آن بزرگواران از ذکر صلوات روی برتابد. وجوب صلوات در نماز و مشروط بودن قبولی آن بر درود بر پیامبر (ص) و خاندان پاک وی، جلوه دیگری از اهمیت صلوات را بیانگر است. اجماع علمای شیعه به وجوب صلوات در تشهد اول و دوم نماز است. علاوه بر روایاتی که از امامان شیعه در این زمینه آمده است، در کتابهای اهل سنت نیز روایاتی که بر وجوب صلوات دلالت می کند، کم نیست. در روایتی، قبولی نماز مشروط بر صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) یاد شده است: «من صلی صلوة و لم یصل فیها علی و علی اهل بیتی لم تقبل منه» منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، مرتضی محسنی کبیر ص 123

از این رو، از فقهای اهل سنت «شافعی، آن را در تشهد دوم واجب می داند و از احمدبن حنبل و جمعی دیگر از فقها بر وجوب آن عقیده دارند؛ اگر چه «مالک» و «ابوحنیفه» و عده ای نیز آن را مستحب می دانند. منبع : منهج الصادقین، همان، ص 357

عده ای از مفسران بر اساس برخی روایات معنا و حقیقت صلوات را با پیمان روز الست (الست بربکم، قالوا بلی...) و عالم ذر مرتبط دانسته و صلوات را تجدید عهد و میثاق با عهد اولیه آدم در آغاز خلقت دانسته اند. از امام موسی بن جعفر (ع) روایت شده که: کسی که صلوات بر پیغمبر اکرم (ص) می فرستد، معنایش آن است که وفای به عهد و میثاقی که در عالم ذر پروردگار فرمود «الست بربکم و محمد نبیکم و علی امامکم» بر زبان آورده و قبولی آن را اعلام می کند و تجدید عمل و میثاق به عمل می آورد.منبع:تفسیر جامع، ج 5، ص 37

آثار و فضایل صلوات

صلوات از سوی گوینده آن شعاری ظاهری و بدون پشتوانه نیست تا از فضایل بی شمار آن در روایات تعجب کنیم و انگشت حیرت بر دهان افکنیم و ذکری چنین کوتاه چگونه فضایلی چنین متبرک دارد: بر اهل ذکر و ایمان پوشیده نیست که تمامی اذکار از جمله صلوات بر پیامبر (ص) و خاندان پاکش یک لفظ و یک معنا دارد.

تکرار لفظ بدون توجه به معنا سود چندانی ندارد و عمده فضایل در حقیقت ذکر و عبادت نهفته است. چنانکه خداوند می فرماید: « ای مردمان شما همگی فقیر درگاه الهی هستید .»(سوره مبارکه فاطر/آیه 15)

صلوات گوینده حقیقتی با واسطه قرار دادن پیامبر و خاندانش و با درود فرستادن بر آنان طلب رحمت و آمرزش می نماید تا با دعایی این چنین از ذات غنی بی نیازی طلب نماید.

ابو حمزه می‌گوید: از پدرم شنیدم که گفت: از امام صادق‌ (ع) درباره این کلام الهی «انّ اللَّه و ملائکته یصلون … » پرسیدم؛ آن حضرت در پاسخ فرمود: صلوات از ناحیه خدا به معنی رحمت است. و از ناحیه فرشتگان به معنی تزکیه و تطهیر است و از ناحیه انسانها به معنای دعا و طلب رحمت است. بحار ج 94، ص 55

در آیه صلوات نیز خداوند بلافاصله بعد از امر به صلوات بر پیامبر دستور اکید به تسلیم شدن در برابر فرمان ایشان که فرمان او فرمان خداست، می دهد. به نظر می رسد چنین دستوری بعد از امر به صلوات برای آن است که بفهماند حقیقت درود بر ایشان، تسلیم بودن در برابر امری نبوی است و چنین تسلیمی حیات جاودانه و حقیقی به آدمی می بخشد و او را رستگار می کند و ای اهل ایمان، آنگاه که خدا و رسول به آنچه شما را حیات می بخشد فرا می خوانند، اجابت کنید.» سوره مبارکه انفال/ آیه 24

با بررسی روایات فضاییل صلوات، چنین به دست می آید که بخشی از این آثار مربوط به زندگی دنیوی و بخشی به زندگانی اخروی مربوط است که به برخی از آنها اشاره می کنیم، اگر چه ممکن است برخی از این آثار مشترک بین دنیا و آخرت باشد.

الف)بعضی از آثار دنیوی

نقش صلوات در استجابت دعا :

در ادعیه و روایات معصومین (ع) میان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عمیقی دیده می شود. در دعاهای صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، مکارم الاخلاق و... صلوات به گونه ای در ابتدا یا آخر دعا آمده است، زیرا صلوات دعای مقبوله است. منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، ص 9

و روایت دیگری نقل شده که: «هر کسی حاجتی از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او گوید سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گوید، زیرا خداوند کریم تر از آن است که دو طرف دعا را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب نشده رها نماید، زیرا صلوات بر پیامبر و آل او محجوب و در پرده باقی نمی ماند و حتماً مستجاب می شود.» منبع : اصول کافی، همان، ص 252

از آن جا که خداوند از مؤمنان خواسته است که به سوی او با وسیله و واسطه ای تقرب جویند (یا ایها الذین امنوا اتقواا... و ابتغوا الیه الوسیله ...سوره مبارکه مائده/ آیه 35) صلوات به معنای واسطه قرا دادن واسطه های فیض الهی برای تقرب به خدا و درک رحمت الهی است چنانکه در تفسیر این آیه به روایاتی برمی خوریم که معصوم (ع) می فرماید: «منظور از وسیله در این آیه، ما اهل بیت هستیم.» منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص 517

از رسول خدا نیز روایت شده که: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما می شود و خداوند را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاکیزه می کند.» منبع : تفسیرالمیزان، ج 5، ص326

در حدیث دیگر آمده که پیامبر اکرم‌ (ص) فرمود: هر کسی که صد بار بگوید: «یا ربّ صلّ علی محمّد و آل محمّد؛ پروردگارا! رحمت فرست بر محمّد و آل محمد». صد حاجت او برآورده می‌شود که سی حاجت او در دنیا و بقیّه در آخرت خواهد بود. (اصول کافی)

همراهی با ملائکه و برخورداری از استغفار آنان:

از آنجا که ملائکه پیوسته بر پیامبر (ص) صلوات می گویند، صلوات مؤمنان به معنای همراهی با فرشتگان نیز هست ملائکه نیز برای کسی که صلوات می فرستد استغفار می کند و برای او صلوات می فرستند. از رسول خدا (ص) روایت شده که حق تعالی می فرماید: «هر بنده ای که برای تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بودمنبع : جامع الاخبار، فصل 28، ص 68

صلوات، از بین برنده «نفاق» و «غم» و «بخل»

از پیامبر (ص) نقل شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می برد.»منبع : محجة البیضاء، ج 2، ص 313

و در روایتی دیگر به امام علی (ع) توصیه می کند که هرگاه امری تو را اندوهگین ساخت، بر پیامبر و آل او صلوات فرست.» منبع: کنز العمال، ج 1، ص 181

و بر اساس روایتی دیگر از امام حسن مجتبی (ع) از پیامبر (ص): «بخیل کسی است که چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد.» منبع: کنز العمال، ج 1، ص 289

حصول عافیت، توانگری و غنا، به یاد آمدن فراموش شدها به وسیله صلوات و پاکیزه و طیب شدن مجالس با ذکر صلوات ، از جمله آثار دیگر صلوات است که در روایات به آنها اشاره شده است.

ب)بعضی از آثار اخروی صلوات

اگر چه برخی از آثار یاد شده در آخرت نیز محقق است، اما بخشی از آثار مختص زندگی اخروی است که به آنها اشاره می کنیم:

1) قرب به رسول الله (ص) و بهره گیری از شفاعت آن حضرت:

پیامبر (ص) می فرماید: «هرکس بر من صلوات بفرستد، شفاعت من به او می رسد.» منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 86

«نزدیکترین مردم در روز قیامت بر من در هر جا که باشد کسی است که بر من بیشتر در دنیا صلوات بفرستد.»منبع: شرح و فضایل صلوات، ص 85

2) کفاره گناهان، خلاصی از آتش و رفع عذاب قبر

امام رضا (ع) می فرماید: «کسی که نتواند با کارهای نیک گناهانش را بپوشاند، باید فراوان بر محمد و آل محمد درود فرستد که صلوات گناهان را نابود می کند.» منبع : آثار الصادقین ج 11،ص 214

و نیز حضرت رسول فرمودند: «صلوات بر من نور است بر صراط و هر کس بر صراط نور باشد، از اهل نار نخواهد بود.

همچنین فرمودند: «بسیار بر من صلوات فرستید که صلوات بر من نور است در قبر و نور است در بهشت.»

نقل شده است که زنی دختری داشت و آن دختر وفات نمود . مادرش او را در خواب دید که به عذاب الیم و عقاب عظیم گرفتار است، آن مادر با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و ناله و زاری آغاز نموده چند روز بر حال فرزند خود اشک می‌بارید و می‌نالید تا آنکه بار دیگر ، آن دختر را در خواب دید در حالی که خوش دل و شادمان و در روضه فردوس خرامان بود. به او گفت: ای دختر! آن چه حال بود که دیدم و این چه صورت است که مشاهده می‌کنم ؟ جواب داد : ای مادر ! به جهت گناهان خود در عذاب بودم چنانکه دیدی . و در این روزها عزیزی از کنار مقبره ما گذشت و چند نوبت صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل گورستان بخشید و حق تعالی به برکت آن صلوات عذاب از اهل قبرستان برداشت . (شرح صلوات اردکانی)

3) بهره مندی از حسنات مضاعف و سنگینی بر ترازوی اعمال نیک

از انس بن مالک روایت شده که گفت: بر پیامبر خدا (ص) داخل شدم و ندیدم هیچ روزی که مسرورتر و شاداب تر از آن روز باشد، از دلیل آن پرسیدم فرمود: «چرا شاداب نباشم، حال آن که جبرئیل هم اکنون بیرون رفت از نزد من و گفت که خداوند فرمود: هر کسی یک بار بر تو صلوات فرستد، ده صلوات بر او می فرستم، ده سیئه(گناه) را از او محو می کنم و ده حسنه برای او می نویسم

ابوبصیر گوید: شنیدم از حضرت امام صادق‌ (ع) که فرمود : پاداش صلوات بر محمّد و آل محمّد صلی الله علیه و آله و سلم بین نماز ظهر و عصر معادل پاداش هفتاد رکعت نماز است . (اصول کافی)

از حضرت رسول اللَّه‌ (ص) روایت است که فرمود : اهل مجلسی که بر من صلوات نفرستند در قیامت حسرت برای آنها خواهد بود اگر چه داخل بهشت شوند . (جلاء الافهام)

از حضرت رسول اللَّه‌ (ص) روایت شده است : هر که صلوات فرستد بر من در کتابی ، صلوات بر او جاری خواهد ماند مادام که نام من در آن کتاب باقی است. (جلاء الافهام)

نقل شده است که کاتبی را بعد از وفات در خواب دیدند. از او پرسیدند که حق تعالی با تو چه کرد؟ جواب داد که گناهان مرا با صلواتی که بر نام پیغمبر (ص) نوشته بودم سنجیدند، ثواب صلوات زیاده آمد و مرا بخشیدند . (کتاب شرح و فضائل صلوات)

همچنین از امام صادق (ع) روایت شده «سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال می گذارند، صلوات بر حضرت رسول و اهل بیت ایشان است.»

از حضرت رسول اللَّه‌ (ص) روایت است که فرمود: در روز قیامت اول کسی که حلّه بهشت پوشد، پدر من ابراهیم‌ (ع) است و کرسی بر طرف راست عرش نهند و او را بر آن نشانند. و بعد از آن مرا حلّه پوشانند و امیرالمؤمنین علی ابن ابی‌طالب‌ (ع) در پیش روی من بایستد. و تمام امت در عقب سر من با تفاوت درجات بایستند ، و هر بنده ای که در عقب هر نماز فریضه ده مرتبه بر من و آل من صلوات فرستد او را در نزد من جای دهند و مرا ببیند و من او را ببینم و روی او - مانند ماه شب چهارده - تابان باشد . (جامع الاخبار)

با این حال، آنچه ذکر آن رفت تنها بخشی از آثار و فضایل درود بر پیامبر و خاندان پاک ایشان است که صد البته روایات بیش از آن است که این نوشتار گنجایش ذکر آن را داشته باشد. امید آن که ذکر این فضایل مقدمه عمل به آن و بهره مندی از آثار گسترده آن باشد.

نظرات (۳)

الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
رحم الله من قرأ ســـورة الفاتحه مع الصلوات و أهدى ثوابها لارواح المؤمنین والمؤمنات‏
خداوند به حق پنج تن پدرو مادرتان را بیامرزد که به فکر دنیا و آخرت عبادالله هستید.
خیلی ممنون
اگر اینجوری باشه که با صلوات آدم به بهشت بره که جهنم خالی میمونه نه عزیزم به این راحتی ویزا نمیدن تو باید در راه خدا به زمین برکت بدی با کارهای خیرودفاع ازمظلومو.....ودوری از آزار دیگران وتوکل به خدایی که هرگز نمی میرد وفرموده که رستگاری در عمل صالح است و ایمان به خدا و روز موعود--
به همین آسونی که شما فکر می کنید نیست من بارها 14000صلوات فرستادم گاهی 17000تا اما درخواست بهشت ؟؟؟لااقل بگید رهایی از جهنم که اون هم به این سادگی هانیست....
پاسخ:
سلام و عرض ادب
جسارتا صاحب بهشت و جهنم شمایید یا خدا؟ اگر خداست پس بزارید راه ورودش رو خودش بگه. این ها حرفای من نبود همه ایه و روایت با سند بود. در ضمن در هیچ جای این پست نوشته نشده بود همه چیز کنار گذاشته شه و فقط صلوات بفرستید. مسلما در هر مقاله های چنینی، مقدمات یک مسلمون از جمله نماز و... در فرض گرفته می شود.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
وبلاگ سایت حاجت

وقتی امام عاشقان غائب است
اطاعت از خامنه ای واجب است

موضوع پیشنهادی ما «درد دل» است